Verplicht pensioen callcenter medewerkers

In de laatste maanden van 2022 is een nieuwe cao bekendgemaakt voor facilitaire contactcentra. Samenwerking van vakbonden en organisaties bracht een opmerkelijke verandering van een verhoging van 16% in het uurloon. En de secundaire arbeidsvoorwaarden worden verbeterd met een verplichte pensioenregeling. In deze blog wordt dieper ingegaan op deze arbeidsvoorwaarden. Benieuwd hoe jij jouw medewerkers hierin kunt ondersteunen? Lees dan snel verder.

Voor wie geldt de pensioenregeling?

Om toegang te krijgen tot de pensioenregeling, dient de werkgever lid te zijn van de Werkgeversvereniging Facilitaire contactcenters (WFC). Het is niet verplicht voor niet-aangesloten callcenterorganisaties om hun medewerkers een pensioen aan te bieden, echter wordt het wel aanbevolen.

De beslissing van de pensioenuitvoerder ligt in handen van de werkgever

Bij deze pensioenregeling is er iets opmerkelijks aan de hand. In de meeste CAO's wordt er namelijk een specifieke pensioenuitvoerder voorgeschreven. In dit geval kan de werkgever zelf een pensioenuitvoerder uitkiezen. Dit kan bijvoorbeeld een Premie Pensioen Instelling of een verzekeraar zijn.

Hoe ziet de pensioenregeling eruit?

De pensioenregeling is verplicht per 1 juli 2023 en als volgt weer te geven:

Hier is te zien dat werkgevers verplicht zijn om een bijdrage van 5,3% te leveren. Verder zijn medewerkers niet verplicht om een bijdrage te leveren.

Hoe zit de berekening voor de pensioengrondslag in elkaar?

Waar moet ik als werkgever nog meer op letten het vaststellen van de pensioenregeling?

De cruciale stap van het implementeren van een pensioenregeling voor callcenters is gezet. Werkgevers zijn verplicht om ten minste 5,3% van de pensioengrondslag bij te dragen als werkgeversbijdrage.

De bijdrage van 5,3% is betrekkelijk laag te noemen. Dit ligt in andere branches 3 tot 5x zo hoog. Anders gezegd: een bijdrage van 5,3% zal zonder bijdrage van de medewerker doorgaans niet leiden tot een volwaardige pensioenopbouw. Conform de nieuwe Wet toekomst pensioen (Wtp) is er een jaarlijks premielimiet van 30%. 

Indien een werkgever ervoor kiest om een extra pensioenpremie voor medewerkers te verstrekken, is dit mogelijk.  Hoe dan ook ligt er een rol bij de werkgever om de werknemer zich ervan bewust te maken dat verdere acties nodig zijn of zelfs te helpen in het maken van bijbehorende keuzes. 

Verder laat de voorgeschreven regeling zich niet uit over de invulling met risicodekkingen bij overlijden (nabestaandenpensioen) en invaliditeit (premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid). Deze risicodekkingen mogen in een beetje pensioenregeling niet ontbreken en zijn relatief goedkoop te noemen.  In de kwaliteit van de dekking, de wijze van berekening van premies en mogelijke doorbelasting aan de medewerkers kan de werkgever keuzes maken bij de start van de pensioenregeling. 

Een goede briefing bij de start van de pensioenregeling aan de medewerkers is onontbeerlijk. 

Waar moet ik nog meer op letten ná de start van de pensioenregeling

Als eerste moet er rekening mee gehouden worden dat de pensioenregeling ook in de toekomst moet blijven kloppen. Dus voldoen aan bepalingen uit de CAO, wettelijke bepalingen, de ontwikkelingen van het bedrijf. De gekozen pensioenuitvoerder zal, afhankelijk van de gekozen contractduur, periodiek met een benchmark getest kunnen worden.

Mutaties in het personele bestand zullen analoog aan wijzigingen in de loonadministratie ook doorgevoerd moeten worden in de pensioenadministratie op de pensioenopbouw- en premieafdracht kloppend te houden. 

Ook na het afsluiten van de verzekering is van belang dat jij en je medewerkers goed geïnformeerd blijven over het pensioen. Bijvoorbeeld de begeleiding omtrent nut en noodzaak van bijsparen door de medewerker zelf of het overdragen van pensioen uit een voorgaand dienstverband of zorgen dat nieuwe medewerkers ook goed begeleid worden over de kwaliteit van de pensioenregeling en eigen keuzes hierin. 


Wat kan Vallura voor jou betekenen?

Wij kunnen jou als HR verantwoordelijke helpen met de invoering van de pensioenregeling in jouw bedrijf. Een goed begin is onze quickscan. In deze quickscan berekenen we indicatief de kosten van de regeling en voor jouw organisatie en twee alternatieven om inzicht te geven in de mogelijkheden met pensioenregelingen. De kosten voor deze quickscan en bespreking á € 730 ex BTW komen te vervallen als je besluit om advies af te nemen bij Vallura voor de pensioenverzekering.

Vallura kan je ok helpen bij de verdere keuzes en het kiezen van een pensioenuitvoerder (de best passende pensioenverzekeraar of premie pensioen instelling), wijze van invulling van de risicodekkingen en het verzorgen van een goede, onafhankelijke briefing bij de start van de pensioenregeling. 

Ook daarna kunnen we zorgen dat je als HR verantwoordelijke op de hoogte blijft van ontwikkelingen en controleren dat de regeling goed blijft. We kunnen jou en je medewerkers ondersteunen met keuzes en verzorgen van de pensioenadministratie, al dan niet met gebruikmaken van koppelingen. 

Neem contact op voor het plannen van een kennismaking en eventuele quickscan.

Terug naar kennisblogs