Vallura 100 maanden onderweg, knallen en vallen
Honderd maanden geleden schreeuwde m’n onderbuik tegen me: start je eigen pensioenadvies bedrijf. Geen groots plan, maar één overtuiging: het kan beter, het kan anders en… ik kan dat!
Een ‘bumpy ride’
Voor de Harry Potter fans onder ons kan ik de gelijkenis maken me de volgende setting: it’s gonna be a bumpy ride. De bus start met gierende banden, scheurt er vandoor stuurt door een wirwar van uitdagingen en knalt net niet vol in de vangrail.
De start was hard werken en veel regelen, maar was boven verwachting goed. Veel, heel veel, nieuwe klanten en opdrachten. Meer dan ik had durven dromen. En al vrij snel kreeg ik een eerste sollicitatie en waren we met z’n tweeën aan het werk. Althans eerst als werkstudent. Toen dacht ik, mijn start investering terugverdienen komt later wel, ik investeer nu verder door met de groei van de capaciteit. Die rooskleurige gedachte is afgewisseld met stevige donderwolken.
Beslag leggen in de wijnkelder
Ik herinner me nog goed dat ik bij de afronding van m’n tweede jaar beslag moest gaan leggen. Mijn eerste klant die een significante opdracht had afgegeven had geen geld meer om te betalen. En de enige manier van waarde om op korte termijn wat meer zekerheid te krijgen was de wijnvoorraad in de kelder. Ik dus samen met mijn collega een werkdag opgeofferd om de goede wijnen op te halen en in bewaring te nemen tot betaling. Een bizarre ervaring.
Enige maanden daarvoor was een tweede collega in dienst getreden. Eentje met meer ervaring. Een nieuwe investering dus. Het moet in dezelfde maand nog zijn geweest dat ik mijn achillespees afscheurde in een potje voetballen. Dat bleek een harde les om erachter te komen dat Vallura en de groei daarvan nog erg leunde op mijn persoonlijke aanwezigheid.
Met die beslaglegging kon mijn achillespees het sjouwen van wijndozen op de keldertrap nog niet aan.
Corona
Ja ik drink graag een lekkere corona. Maar de corona pandemie had een bittere smaak en was de volgende donderwolk en diende zich aan toen mijn achillespees pas nét wel de wijndozen de trap op konden tillen. Geen ondernemer die zich nog druk maakte om de lange termijn financiën. Weg omzet. De kelder vol met wijn. Ik had het geluk dat toen wél de betalingen binnenkwamen uit die beslaglegging. Mijn eerste dag van de lockdown ben ik bezig geweest met uit tellen hoe lang deze buffer ons er doorheen zou slepen. Steunmaatregelen waren snel, maar zo grofmazig dat ik daar weinig aan had.
Gelukkig heeft de corona periode ook veel gebracht.
We hebben kunnen investeren in de uitbreiding van onze dienstverlening in het begeleiden van werkgevers. Dat was een doorbraak in de verdere structurele groei en stabiliteit voor ons kantoor. Ook de ontwikkeling van thuiswerken en video gesprekken dragen nog steeds bij aan onze efficiency vandaag de dag. We waren ook heel snel met het verzorgen van webinars. Dat gaf onze naam en groei ook een positieve boost. Ik herinner me dat we in die tijd een vacature hadden uitgezet en dat ik van meerdere sollicitanten te horen kreeg dat zij graag bij Vallura wilden komen werken omdat wij al zo vooruitstrevend waren met het geven van webinars.
Een eigen visie op pensioenen
Terug naar het begin. Ik had al járen ervaring in de pensioen advisering en bij een groter accountantskantoor veel praktijkervaring opgedaan in de algemene (belasting)advies praktijk en specialistische kennis van pensioenen. Ik merkte dat dit een unieke combinatie was. Thuis zijn in de financiën van een ondernemer én verstand hebben van pensioenoplossingen bij een bank of verzekeraar. Zie de accountant en de verzekeringsadviseur als de huisarts in hún werkgebied. Wij zijn de specialist in beiden op het onderwerp pensioenen en zijn daarvoor een one-stop-shop.
De filosofie van Vallura was – en is- dat we van toegevoegde waarde willen zijn van onze klanten en dat we dat onze klanten willen laten ervaren. De naam van Vallura is niet voor niets een woordspeling van de woorden ‘waarde’ en ‘allure’ die op deze filosofie betrekking hebben. Met name de allure om het net even wat anders, leuker en beter te doen is een belangrijke drijfveer geweest om Vallura te starten.
Voldoening
Mensen blij maken is wat mij vooral voldoening geeft. Dat zijn natuurlijk onze klanten. Soms met het beantwoorden van – voor ons – kleine vragen waarmee we klanten heel erg blij kunnen maken omdat ze zelf de bomen door het bos niet zien. Maar ook grotere overwinningen die we haalden. Bijvoorbeeld het in bezwaar toekennen van een broodnodig nabestaandenpensioen voor een weduwe ter waarde van meerdere tonnen. Ik kon wel janken toen er een bedankbloemetje kwam. Of creatieve oplossingen in de harmonisatie van pensioenen na een bedrijfsovername, of de signalering van grote kostenverschillen in de verlenging van de pensioenregeling, die een klant veel geld oplevert. Dat voelt als het winnen van een finale. Ik merk dit het hele team voldoening geeft, je ziet het aan alles. We helpen graag, voelen veel klantverantwoordelijkheid en zijn daardoor sterk service gericht.
Voor mij persoonlijk is het blij maken van mijn collega’s iets dat me veel voldoening geeft. Ik kan enorm van genieten van de successen van mijn collega’s en positieve ontwikkelingen die zij doormaken. De positieve reacties van mijn collega’s in de verhuizing naar onze nieuwe locatie onlangs, dat vind ik fantastisch. Ik krijg op m’n kop als ik op de jaarlijkse borrel tijdens de jaarmarkt er niet bij kan zijn. Dat is toch schitterend.
Toekomstplannen
Tsja plannen genoeg. Ik ga graag verder met de groei van kantoor en dat met leuke klanten en fijne collega’s. Die groei is nodig om de kwaliteit en continuïteit te blijven behouden en verbeteren. Aan onze nieuwe locatie zal het niet liggen. Collega’s en klanten voelen zich hier thuis.
En op de achtergrond wordt gewerkt aan een sluimerend idee. Ik droom van het bouwen van een online tool die op een slimme en leuke manier helpt bij inzicht en – vooral - de financiële invulling van financiële keuzes over later. Heb je een suggestie wat dé trigger is om iedereen hier warm voor te laten draaien, dan ga ik graag met je in gesprek. Wie weet maak je er dan snel gebruik van ;). Reflecteren en innoveren is wat me altijd aanspreekt. Dus heb je een bepaalde kijk op de toekomst van ons kantoor of de pensioendienstverlening. Let me know, nu... en niet pas over de volgende 100 maanden.