Iedereen verdient een goed pensioen

Meijel, 6 september 2017

Het pensioenlandschap wordt verrijkt met de komst van Vallura, een bureau dat als missie heeft om de persoonlijke pensioenpositie voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk te maken. ‘Iedereen verdient een goed pensioen. We gaan daarom iets nieuws neerzetten en maken gebruik van zelf ontwikkelde tools’, aldus Rudie Martens.

Je móet niet iets met je pensioen, maar je mag wel goed voor jezelf zorgen

Toegankelijk worden

Pensioen roept bij de gemiddelde burger een associatie op die overeenkomt met: “lastig” en “vervelend”. Een negatieve associatie dus. En dat terwijl we graag onbezorgd met pensioen kunnen gaan. ‘Pensioen moeilijk? Het is de wetgeving met allemaal verschillende pensioensoorten en regimes die het voor de gemiddelde burger lastig maken. Doe er een flinke dosis vakjargon bovenop en dan is het natuurlijk niet meer te volgen’, zegt Martens. Dat moet dus anders. ‘In de kern is pensioen helemaal niet moeilijk. Het is gewoon al het vermogen en inkomen waarvan je kunt leven als je stopt met werken.’ Wat lastiger is, is om mensen in beweging te krijgen om daadwerkelijk iets met het pensioen te gaan doen. Die negatieve associatie werkt als een drempel om daadwerkelijk in actie te komen. Bovendien is het pensioen vaak nog ver weg. De urgentie om tot actie over te gaan ontbreekt. ‘Wachten is killing! Van uitstel komt afstel, gaat hier ook op. En als er dan na enige tijd toch actie wordt ondernomen is de schade vaak onherstelbaar groot. Dit is dagelijkse praktijk. Tijd om hier verandering in te gaan brengen dus. Daarvoor moet die drempel weggenomen worden. Je móet niet iets met je pensioen, maar je mag wel goed voor jezelf zorgen, zodat je onbezorgd met pensioen kunt gaan. Hoewel ik het prima naar mijn zin had in mijn vorige functie, had ik het gevoel nog méér te kunnen betekenen. Toen was de keuze voor een eigen bedrijf ineens snel gemaakt.’ Na enkele maanden voorbereiding is Vallura nu gelanceerd.

Ideale combinatie
Rudie Martens (35) is oprichter van Vallura. Hij heeft ruim 10 jaar ervaring in de zakelijke dienstverlening. Zijn achtergrond als belastingadviseur komt hem dubbel van pas in de pensioen advisering: ‘De verschillende pensioensoorten hebben allemaal eigen fiscale spelregels. Als belastingadviseur leer je fiscale spelregels te doorgronden en toe te passen in het voordeel van je relatie. Denken en praten vanuit de behoefte van je relatie staat voorop. En dat is in de wereld van verzekeringen wel anders.’ Uit onderzoeken blijkt dat veel ondernemers helemaal geen pensioen hebben. ‘Onbegrijpelijk’, aldus Martens. ‘Er wordt al snel gezegd: “mijn bedrijf is mijn pensioen”. En daar wordt het onderwerp mee afgesloten. Als je doorvraagt op dit soort opmerkingen is de conclusie dat de ondernemer maar iets zegt om ervan af te zijn. Maar eigenlijk heeft hij geen idee hoe het eigen pensioenplaatje eruit ziet. En tegen de tijd dat de pensioenleeftijd wat dichter in beeld komt, begint hij zich toch wel een beetje zorgen te maken.’ Naast belastingadviseur is Martens ook al jarenlang gecertificeerd pensioenadviseur. ‘Met alléén goede toepassing van de fiscale spelregels op inkomen en vermogen kom je er niet. Uiteindelijk moet je ook zorgen dat je een goed rendement maakt op je vermogen om te zorgen dat je pensioenkapitaal goed doorgroeit. Er zit veel verschil tussen de pensioen en lijfrente producten van de verschillende banken en verzekeraars. De juiste keuze kan veel extra geld opleveren. En als wij ondernemers helpen met deze keuzes, kunnen we meteen kijken hoe we fiscaal gezien het vermogen kunnen optimaliseren’.

Van grote banken en verzekeraars tot woekerpolissen
Woekerpolissen. Nog zoiets. De consument verliest het vertrouwen in verzekeraars en in beleggingsproducten. Dat is te begrijpen. Door het verbeteren van de producten in de markt, wordt het vertrouwen wel beter, maar het heeft tijd nodig. Niet alleen bij de consument, maar ook bij de adviseurs, denkt Martens. ‘Ik zie nog te veel partijen die maar een beperkt aantal producten vergelijken in de advisering van een pensioen (of lijfrente) product. Grotere banken en verzekeraars vergelijken vaak alleen de eigen producten. Geen wonder dat argwaan bij de consument blijft bestaan.’ Vallura gaat dus voor onafhankelijk advies. ‘Ten opzichte van de verzekeringskantoren, die veelal een product verkopen, levert Vallura een breed advies wat past in het totale financiële plaatje van de ondernemer. De accountant of boekhouder adviseert over het financiële plaatje, maar mag niet adviseren over producten, omdat daar andere opleidingen en vergunningen voor nodig zijn. Wij combineren beide aspecten tot één oplossing. Wij bewaken ook nog de voortgang. Bij pensioenadvisering kijk je vooruit. Het toekomstplaatje wijkt altijd af van je verwachtingen van een eerder moment. Eerdere plannen moet je bijsturen om te zorgen dat je met pensionering ook echt hebt wat je op dat moment graag wilt. Wij ontwikkelen eigen tools om dit te bewaken.’

Het gaat om veel geld
In de pensioenfondsen zitten miljarden. Bij pensioen gaat het om veel geld. ‘Of het voor de gemiddelde werknemer toch wel goed geregeld is? Dat hoeft lang niet altijd zo te zijn. En als dat wel zo is, dan kan de consument vaak ook keuzes maken die uiteindelijk veel geld kunnen opleveren (of kosten). Denk bijvoorbeeld aan de keuzes die je hebt bij pensionering: eerder stoppen, een hogere uitkering in de eerste jaren. Of toch meer nabestaandenpensioen voor je partner vaststellen? En wat te denken van een scheiding. Vaak heeft de partner bij een echtscheiding recht op de helft van het pensioen. Dat gaat zomaar om honderdduizenden euro’s’, vult Martens aan. ‘Of een keuze om het pensioen van de vorige werkgever onder te brengen in de pensioenregeling van de nieuwe uitvoerder. Het kan je zomaar honderd euro per maand pensioen opleveren. En € 100 per maand levenslang: dat is al snel € 20.000 waard!’

Voordeel
Ieder pensioenplaatje is anders. ‘Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen voordeel te behalen is in de eigen pensioensituatie’, aldus Martens. ‘Het is alleen niet altijd op voorhand te zeggen waar dit voordeel te behalen is. Daarom nodig ik iedereen graag uit om met een kop koffie te bekijken wat we kunnen betekenen. Dat kost niets. Kunnen we iets betekenen, dan gaan we samen aan de slag.

Het kantoor van Vallura is gevestigd in het bedrijfsgebouw ‘Bij Joppe’, Kerkveld 2a te Meijel.

Archief persberichten en publicatiemateriaal